• Piątek, 26 kwietnia 2024

Pisanie pierwszego biznesplanu

Od czego zacząć?
A więc masz pomysł na biznes i przeprowadziłeś badania rynku, aby sprawdzić, czy istnieje rynek. Przygotowujesz się do otwarcia konta biznesowego, myślisz o lokalu i przepływie gotówki. Wtedy ktoś pyta o Twój biznesplan.

Co? Nie masz go? To wszystko jest w twojej głowie? Nawet jeśli nie planujesz pozyskiwać kapitału z banku lub od inwestora, zebranie wszystkiego razem w uznanym formacie ma sens. Nawet najlepsza pamięć jest mniej wiarygodna niż najgorsze pismo ręczne, jeśli chodzi o zapamiętanie każdego szczegółu.

Nie bój się
Wielu nowych właścicieli małych firm obawia się planowania biznesowego, ponieważ widzą, że w jakiś sposób ogranicza ono działalność, zobowiązuje ich do jednej strategii lub określa, co stanowi sukces lub porażkę. Jeśli tak jest w twoim przypadku, odłóż te pomysły na bok. Biznesplan jest żywym dokumentem, który może i powinien być regularnie aktualizowany, aby odzwierciedlał rzeczywiste wydarzenia. Nie jest on ustalony w kamieniu i jeśli nie osiągniesz celów, nie jest to koniecznie porażka, a jedynie wolniejszy sukces niż się spodziewałeś.

Jeśli przygotowujesz plan, aby zebrać pieniądze, być może będziesz musiał użyć bardziej technicznego języka i kilku wymyślnych wykresów. Jeśli jest to prawdziwy plan do użytku osobistego, może nie wyglądać tak dobrze, ale będzie o wiele bardziej wartościowy dla firmy w dłuższej perspektywie - pod warunkiem, że będziesz go przestrzegać i dostosowywać.

Anatomia biznesplanu
Nadaj swojemu biznesplanowi okładkę, stronę tytułową i spis treści oraz trzy główne tytuły lub rozdziały. Są to działy biznesowy, rynkowy i finansowy planu.

1. Biznes
Część biznesowa planu jest miejscem, w którym rozważa się swój biznes od strony branżowej. Składa się ona z podsumowania wykonawczego, opisu firmy i opisu produktu lub usługi. Mimo, że streszczenie jest na pierwszym miejscu, warto napisać je na końcu, gdy już mamy wszystkie szczegóły na miejscu, ponieważ tak naprawdę są to tylko wyróżnione fragmenty dla osób, które nie chcą czytać całego planu.

W opisie firmy należy podać konfigurację prawną firmy, nazwiska i pochodzenie kluczowych pracowników oraz plany startowe. W tym miejscu należy wyszczególnić potrzebne pomieszczenia, urządzenia i maszyny, które będą używane oraz określić wielkość siły roboczej.

W części dotyczącej produktu lub usługi należy opisać, co sprzedajemy, skupiając się na korzyściach dla klientów, a nie na cechach produktu. Unikaj żargonu. Chcesz, aby ktoś bez doświadczenia w branży mógł to przeczytać i wiedzieć, czym się zajmujesz.

2. Marketplace
W tej części przyjrzymy się awatarowi klienta, identyfikując rynek docelowy i dane demograficzne. Przyjrzyj się zwyczajom i wzorcom zakupowym. Przyjrzymy się również problemom, jakie może napotkać nasza firma i sposobom ich przezwyciężenia, mocnym i słabym stronom konkurencji oraz kanałom dystrybucji i marketingu.

Po przeprowadzeniu dokładnej analizy rynku, należy przyjrzeć się strategii i realizacji. To jest, gdzie można ustawić terminy i cele, pamiętając, że są one coś do pracy w kierunku. Opisz, jak będziesz śledzić i mierzyć wydajność.
Można również dołączyć plan operacyjny i plan zarządzania, przedstawiający procedury robocze. Jeśli nie zamieściliśmy informacji o zarządzaniu lub kluczowych pracownikach w sekcji biznesowej, możemy zamieścić je tutaj. Ponadto, w przypadku biznesu internetowego, możesz mieć sekcję poświęconą strategii internetowej w zakresie rozwoju i utrzymania strony internetowej.

3. Finanse
Sekcja finansowa biznesplanu to miejsce, w którym umieszcza się wykresy przepływów pieniężnych, przychody i wydatki, zyski i straty, bilanse i analizy progu rentowności.

Nie martw się o długość swojego planu. Powinien on być tak długi, jak to konieczne, aby zawrzeć wszystkie informacje, które chcesz śledzić. W końcu to Twój plan.

Dean Williams

Dean Williams jest blogerem projektowym i marketingowym pracującym dla Print-Print Limited, promującym biznes i budowanie marek poprzez wysokiej jakości marketing drukowany. Jeśli jesteś zainteresowany promocją małego biznesu, skontaktuj się z nami hello@print-print.co.uk