• Czwartek, 22 lutego 2024

Jakie informacje powinna zawierać wizytówka?

Wizytówka służy jako narzędzie informacyjne. Na wizytówce znajdziemy nazwę firmy, jej siedzibę oraz imię i nazwisko pracownika. Poda nam również jego numer telefonu i adres e-mail.

Wizytówki jako materiał promocyjny przy pierwszym kontakcie

Nigdy nie możemy zapominać o znaczeniu pierwszego kontaktu. Mamy tylko jedną szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Wyobraź sobie, że po udanej rozmowie dajesz klientowi dwie wizytówki: jedną czarno-białą na cienkim papierze, zawierającą tylko dane kontaktowe, a drugą w kolorystyce spójnej z wizualną prezentacją firmy i jej strony internetowej. Druga karta będzie zawierać logo i slogan, ale nie będzie zbyt widoczna. Łatwo jest określić, która wizytówka będzie bardziej interesująca dla klienta. W końcu, gdybyśmy byli na jego miejscu, wybralibyśmy tę drugą.

Warto przyjrzeć się swoim wizytówkom i sprawdzić, jakie elementy powinny się na nich znaleźć.

Co składa się na dobrą wizytówkę?

Istnieje kilka rodzajów wizytówek. Istnieje wiele rodzajów wizytówek: składane, tradycyjne, z zaokrąglonymi rogami, a nawet przycięte do szablonu. Forma powinna pasować do charakteru działalności. Dlaczego więc nie stworzyć wizytówki przypominającej kształtem taflę lodowiska? Inspiracji jest wiele, a wszystko zależy od charakteru prowadzonej działalności. Skupimy się zatem głównie na treści skutecznej wizytówki.

Nazwa firmy, dane kontaktowe oraz imię i nazwisko powinny być podstawowymi informacjami na niej zawartymi. Na przykład nazwa firmy powinna być duża i czytelna oraz napisana tą samą czcionką w tym samym kolorze, co na stronie internetowej czy szyldzie w miejscu pracy. Spójność jest kluczowa (używamy dokładnie tego samego stylu, schematu kolorów itp.) Wszystkie materiały reklamowe powinny być spójne, ponieważ pomoże to budować świadomość marki i zaufanie klientów. Projektując wizytówkę, nie zapomnij umieścić na niej logo firmy. Najlepiej umieścić je w nagłówku, przed lub po nazwie firmy. Umieśćmy nazwę pod nazwą firmy. Jeśli jesteśmy np. specjalistą ds. obsługi klienta, warto zamieścić tę informację, aby osoba dzwoniąca, która być może zapomniała, czym się zajmujemy, wiedziała, do kogo zadzwonić. Przykładowo:

Specjalista ds. obsługi klienta Jan Kowalski jest osobą, z którą należy się kontaktować w przypadku wszelkich pytań klientów.

Sprytną sztuczką podczas prezentacji danych kontaktowych jest umieszczenie małych ikon obok większej ilości danych. Na przykład telefon obok numeru lub symbol @ obok adresu e-mail.

Moc kolorów i słów

Kolor to kolejny bardzo ważny aspekt wizytówek. Choć powinny być one spójne kolorystycznie z ogólnym schematem kolorystycznym firmy, warto rozważyć pewne kolory. Niektóre są zarezerwowane dla określonych branż. Połączenie złotych liter i czerni lub fioletu przekazuje elegancję, klasę i powagę. Sprawdziłoby się dobrze w przypadku sklepu jubilerskiego i hotelu, ale nie tak dobrze w przypadku firmy hydraulicznej. W przemyśle spożywczym stosuje się ciepłe kolory, takie jak brązowy i ciemnoczerwony. Jednak użycie koloru zielonego (który w tym przypadku jest podświadomie zgniły) w przemyśle mięsnym byłoby błędem. W przedsiębiorstwach handlowych można stosować agresywną czerwień, a w restauracjach pomarańczowy, który jest dynamiczny i (według badań) pobudza apetyt.
Niektórzy przedsiębiorcy oprócz zabawy kolorami dodają grafikę do tła swoich wizytówek. Jest to dobry pomysł, o ile nie wpływa na czytelność.
Pomyśl o kolorze swojej wizytówki, jeśli chcesz, aby miała ona pożądany wpływ na klienta.

Równie ważny jest slogan firmy. Nie powinno być długie, ale powinno jasno i bezpośrednio wskazywać na działalność firmy. Jeśli biuro podróży oferuje wycieczki do Azji, slogan typu "Twoje okno na świat" będzie mniej skuteczny niż coś w stylu "Podróżuj po Azji - poznaj Państwo Środka".

Jak widać na zdjęciu, wizytówka firmowa, choć niezbyt rzucająca się w oczy, ma spory potencjał. Odpowiednio wykonana nie tylko przekona klienta, ale też nie pozwoli mu o nas zapomnieć i sprawi, że chętniej skorzysta z naszych usług i zdecyduje się np. zadzwonić do nas ponownie.
To właśnie jest głównym celem każdej wizytówki.