• Wtorek, 23 kwietnia 2024

Dlaczego firmy powinny mieć drukowane raporty roczne zamiast cyfrowych?



Każdego roku firmy muszą sporządzać raport roczny, który służy dwóm celom - informowaniu udziałowców firmy o działaniach, które przeprowadziła w ciągu ostatniego roku oraz przekazywaniu ważnych informacji finansowych do rządu.

Kiedy przychodzi do tworzenia raportu rocznego, wielu właścicieli firm staje przed dylematem - czy powinien być on drukowany, czy publikowany online.

Ponieważ zbliżamy się do końca tego roku, rozsądnie byłoby podjąć decyzję już teraz i rozpocząć proces. W tym wpisie wymieniliśmy najważniejsze zalety i wady zarówno cyfrowych, jak i drukowanych raportów rocznych, aby pomóc Ci w podjęciu decyzji o wyborze odpowiedniego dla Twojej firmy.

Raporty roczne w formie drukowanej

Chociaż może się wydawać, że drukowany raport roczny to stara metoda, oferuje ona pewne niezrównane korzyści.

  • Niezaprzeczalnym faktem jest to, że przestrzeń cyfrowa stała się zagracona. Odbiorcy raportu rocznego mogą potrzebować sporo czasu, aby znaleźć go w swojej skrzynce odbiorczej. Natomiast drukowane raporty roczne mogą przeglądać w dowolnym miejscu i czasie.
  • Najwyższej klasy dostawcy usług poligraficznych mają możliwość przekształcenia nijakich i nudnych raportów rocznych w interesujące za pomocą innowacyjnych stylów projektowania i materiałów. Takie dodatki nadają raportowi rocznemu wartość kolekcjonerską, zwiększając tym samym wartość firmy.
  • Tworzenie drukowanych raportów rocznych wymaga znacznie więcej czasu i wysiłku niż publikowanie raportów cyfrowych. Ten dodatkowy wysiłek pokazuje, że poważnie podchodzisz do rozwoju swojej firmy, co jest zwykle uważane za pozytywną wskazówkę przez potencjalnych inwestorów.
Jednak proces tworzenia drukowanych raportów rocznych wiąże się również z pewnymi trudnościami.

  • Raport musi być wystarczająco atrakcyjny pod względem projektu graficznego i innych elementów, co wymaga profesjonalnej wiedzy. Oznacza to, że w prawie wszystkich przypadkach firma będzie musiała zatrudnić renomowanego usługodawcę w zakresie druku do wykonania tego zadania.
  • Drukowanie raportów rocznych kosztuje zwykle znacznie więcej niż publikowanie ich w formie cyfrowej, a do tego należy doliczyć koszty wysyłki.
Raporty roczne w formie cyfrowej

Oto kilka unikalnych korzyści wynikających z posiadania raportów rocznych w formie cyfrowej.

  • Dzięki dostępności darmowych i płatnych narzędzi można szybko stworzyć raport roczny w formie cyfrowej.
  • Raporty cyfrowe mogą być łatwo udostępniane innym podmiotom bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Dla organizacji non-profit jest to efektywny kosztowo sposób na przyciągnięcie większej liczby filantropów.

Przyjrzyjmy się kilku głównym wadom cyfrowych raportów rocznych.



  • Istnieje duże prawdopodobieństwo, że akcjonariusze lub potencjalni inwestorzy nie będą dokładnie zaangażowani w raport. Jest to spowodowane tym, że większość ludzi ma tendencję do przeglądania treści online.
  • Darmowe cyfrowe raporty roczne twórców często brakuje funkcji wymaganych do tworzenia naprawdę wciągająca treść. W związku z tym, konieczne może być zatrudnienie profesjonalnego eksperta lub skorzystanie z płatnych narzędzi - oba te rozwiązania są kosztowne.
  • Wysyłanie cyfrowych raportów rocznych do każdego odbiorcy może nie być możliwe. Wynika to z faktu, że wciąż jest wiele osób, które nie są obeznane z technologią lub nie mają stałego łącza internetowego.

Jak dokonać wyboru między raportem rocznym w formie drukowanej a cyfrowej?

Po zapoznaniu się z zaletami i wadami obu formatów, nadszedł czas na podjęcie ostatecznej decyzji.

Zasadniczo, decyzja powinna zależeć od celów firmy i odbiorców raportu. Na przykład, jeśli chcesz, aby raport był dostępny dla ogółu społeczeństwa, najlepszym rozwiązaniem będzie format cyfrowy. Należy jednak wziąć pod uwagę również kwestie prawne związane z wypełnianiem zobowiązań prawnych dotyczących ujawniania informacji wrażliwych.

Drukowane raporty roczne będą najlepszym rozwiązaniem, jeśli planujesz dostarczyć potencjalnym inwestorom coś namacalnego. Będzie to również korzystne
dla starszych akcjonariuszy, którzy często nie mają zaufania do Internetu.


Idealnym rozwiązaniem jest łączenie raportów rocznych w formie drukowanej i cyfrowej oraz wysyłanie ich do odpowiednich odbiorców w zależności od ich potrzeb.