• Czwartek, 25 kwietnia 2024

Pułapki związane z prowadzeniem firmy lub pracą w domu

Jeśli rozpoczynasz nową działalność gospodarczą w domu lub rozważasz możliwość pracy w domu, warto pamiętać o pewnych kwestiach, które pomogą ograniczyć nieunikniony stres.
Istnieją mocne argumenty przemawiające za tym, aby pracownicy pracowali w domu. Oszczędność czasu, jaki trzeba poświęcić na dojazdy do i z biura, jest ogromna, co zwiększa produktywność i teoretycznie zapewnia lepszą jakość życia. Często praca w domu jest oferowana osobom z rodzinami, aby zapewnić im większą elastyczność, ponieważ mogą one zorganizować swój czas pracy w zależności od domu i życia rodzinnego.
Dla niektórych firm korzystne jest, aby w ogóle nie posiadać centralnego biura, co stanowi ogromną oszczędność kosztów dla właścicieli firm - po co płacić czynsz i podatki za lokal, jeśli można sprawić, że pracownicy będą wydajnie pracować w domu. Z punktu widzenia małej firmy oszczędności na opłatach za media, takie jak ogrzewanie i energia elektryczna, są wystarczające, aby zwiększyć zyski firmy, a nawet pozwolić na zatrudnienie większej liczby pracowników.
Szybkie łącza szerokopasmowe w znacznym stopniu przyczyniły się do tego, a bezpieczne sieci wirtualne sprawiły, że praca w domu lub "telepraca" stała się bezpieczniejszym sposobem prowadzenia interesów. Wideokonferencje online są obecnie bezpłatne dzięki takim produktom, jak "face-time" firmy Apple, co sprawia, że wirtualne spotkania ze współpracownikami są jeszcze bardziej efektywne.
Jednak prawdopodobnie największą korzyścią jest to, że pracownicy naprawdę akceptują ten pomysł. Jest tysiące matek z małymi dziećmi, które nie są w stanie podjąć pracy w pełnym wymiarze godzin ze względu na wysokie koszty opieki nad dziećmi i dojazdów, ale mogą pracować w określonych godzinach w ciągu dnia, które im odpowiadają. Podczas Olimpiady wiele firm zaproponowało swoim pracownikom pracę w domu, obawiając się, że zostaną wciągnięci w piekło dojazdów do pracy w Londynie.



Jednak zbyt często granice między "czasem rodzinnym" a "pracą" mogą się zacierać, jeśli nie ustali się pewnych podstawowych zasad.
Oddzielswoje miejsce pracy od życia domowego:
Wydzielenie osobnej przestrzeni i wyznaczenie granicy między tymi dwiema sferami jest największym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli próbujesz pracować w kuchni lub przy stole w jadalni. Dlatego właśnie najlepszym rozwiązaniem jest wolny pokój. Można się w nim zamknąć z dala od dzieci, kiedy powinno się pracować. Zakłócenia w pracy podczas rozmowy telefonicznej z ważnymi klientami są jednym z najbardziej frustrujących elementów pracy w domu. Nie brzmi to zbyt profesjonalnie, gdy w tle słychać płacz dziecka podczas rozmowy telefonicznej z szefem.

Jestem w pracy! Ustal sposób sygnalizowania współmałżonkowi lub partnerowi, że jesteś w pracy, zamiast łamać tę granicę. Może to być coś tak prostego, jak kartka z napisem "Jestem w pracy!" na pokoju, który służy ci za biuro. W ten sposób nikt nie będzie Ci przeszkadzał, gdy ktoś wpadnie tylko się przywitać. Gdybyś pracował w głównej siedzibie firmy, byłoby bardzo mało prawdopodobne, że Twój sąsiad zapuka do drzwi i zapyta, czy masz ochotę na szybką filiżankę kawy, podobnie Twój syn lub córka nie wejdą na spotkanie wideokonferencyjne z Tobą i dostawcą, jeśli nie pracujesz w domu. Dzięki temu każdy zrozumie, co się do niego mówi.

Rozdzielenie poczty elektronicznej: Istotne jest, aby skonfigurować inny adres e-mail dla życia prywatnego i dla życia zawodowego - to również jest kwestia granic. Większość biur nie zgadza się obecnie na korzystanie z prywatnych wiadomości e-mail w godzinach pracy, więc jeśli nie zrobiłbyś tego w biurze firmy, nie rób tego w swoim domu.

Utrzymywanie kontaktu: Odizolowanie się od kolegów z pracy może być jednak szkodliwe. Kontakt twarzą w twarz może być ważny dla większości firm, co może prowadzić do spadku kreatywnej współpracy, więc może wizyta w biurze raz w tygodniu lub co najmniej kilka tygodni pomoże ci utrzymać kontakt z kolegami.

Praca od 9 do 5: Zachowaj normalne godziny pracy. W ten sposób praca w domu nie zawładnie Twoim życiem osobistym. Zbyt łatwo jest pracować z domowego biura do późnych godzin nocnych, ponieważ tak jest wygodnie. Owszem, możesz pracować dłużej, ponieważ nie musisz dojeżdżać do pracy - to jedna z produktywnych korzyści, ale nie powinno to wpływać na Twoje życie rodzinne.
Należy to również podkreślić w rozmowach z kolegami z pracy. Szefowi może być zbyt łatwo zadzwonić do Ciebie poza godzinami pracy, ponieważ jeśli jesteś w domu, jest to bardzo wygodne, że możesz po prostu wpaść do biura, aby uzyskać informacje, których może potrzebować, albo przeczytać lub wysłać szybką wiadomość e-mail. Najlepiej, jeśli ustalisz konkretną godzinę, do której będziesz pracować, np. skończysz pracę o 18.00, i poinformujesz o tym wszystkich swoich kolegów z pracy. Załóż pocztę głosową, w której jasno określisz swoje "godziny otwarcia". Jeśli możesz sobie na to pozwolić, posiadanie oddzielnego numeru służbowego i domowego jest dobrym sposobem na uniknięcie zacierania się granic między czasem prywatnym a służbowym. Oczywiście, jeśli pojawi się problem wymagający rozwiązania, trzeba się z Tobą skontaktować. Podanie numeru telefonu komórkowego na takie okoliczności to kolejny sposób na zamknięcie biura po zakończeniu dnia pracy, ale można do Ciebie zadzwonić w razie nagłej potrzeby.
Przestań zbierać pocztę elektroniczną:

Zbyt łatwo jest nieustannie sprawdzać pocztę elektroniczną, zwłaszcza w dzisiejszych smartfonach. Jest to prawie niemożliwe do uniknięcia, jeśli prowadzi się własną firmę. Jeśli jednak pracujesz dla kogoś innego i pracujesz w centralnym biurze, jest mało prawdopodobne, abyś zobaczył te e-maile do następnego ranka, jeśli już wyszedłeś z biura tego dnia.

Róbprzerwy: Rób przerwy w pracy. Zbyt łatwo jest kontynuować pracę po ich zakończeniu, co obniża wydajność. Ponieważ nie pracujesz w środowisku biurowym, w którym wszyscy współpracownicy kończą pracę o 13.00 i udają się do stołówki, musisz pamiętać o robieniu przerw. W czasie przerwy na lunch należy jednak zachować dyscyplinę. Nie oglądaj telewizji - przecież nie robiłbyś tego w pracy, prawda?
To właśnie tutaj życie domowe może wkraść się w życie zawodowe, nie zdając sobie z tego sprawy. Zbyt łatwo jest kontynuować oglądanie Jeremy'ego Kyle'a lub Loose Women po upływie 30 minut przerwy na lunch.

Zrób to dobrze, a pokochasz nowy sposób pracy: Kiedy już uda Ci się osiągnąć idealną równowagę - osoby pracujące w domu wolą to rozwiązanie, ponieważ mogą zerwać z codzienną rutyną, a to daje im większe poczucie kontroli nad własnym życiem, dzięki czemu są jeszcze bardziej produktywni i wydajni.

Dean Williams

Dean Williams jest blogerem zajmującym się projektowaniem i marketingiem, pracującym dla Print-Print Limited, zajmującym się promowaniem biznesu i budowaniem marek poprzez wysokiej jakości marketing drukowany. Jeśli jesteś zainteresowany promocją małych firm, skontaktuj się z nami: hello@print-print.co.uk