• Niedziela, 5 grudnia 2021

Marketing wirusowy - skuteczny sposób na reklamę

Reklama w Internecie charakteryzuje się wykorzystaniem zupełnie innych narzędzi, niż tradycyjny marketing. Strony internetowe, media społecznościowe, kontent marketing oraz mailing sprawiają, że każdy pomysłowy spec od reklamy z powodzeniem może zrealizować niezwykle skuteczną kampanię reklamową, której koszty będą nieporównywalnie niższe, niż na przykład tradycyjnych spotów reklamowych. W tym względzie warto wyróżnić marketing wirusowy.

Marketing wirusowy – co to jest

Marketing wirusowy to jedna ze strategii marketingowych wykorzystująca naturalną potrzebę człowieka do dzielenia się i przekazywania informacji. Cały proces odbywa się w ramach mediów społecznościowych, w ramach których internauci przesyłają swoim znajomym wszelkie materiały, które wywołały u nich jakieś emocje. Generalnie dobrze skrojony materiał reklamowy może rozprzestrzeniać się zgodnie z postępem geometrycznym (czyli 1 osoba przesyła interesującą treść do kilku przyjaciół, które znów przesyłają je do swoich znajomych) i w szybkim czasie objąć olbrzymią grupę osób. 

Viral marketing, bo tak z angielskiego zwany jest ten rodzaj strategii marketingowej, rozprzestrzenia się poza udziałem marketingowców, którzy jedynie inicjują cały proces. Skuteczność oraz szybkość przekazywania informacji zależy od treści sloganu, obrazu czy filmu oraz od grupy osób, które będą odbiorcą początkowym kampanii.

Ciekawostką jest fakt, że równie skuteczne są materiały wywołujące pozytywne jak i negatywne emocje. Wszystko, co zabawne, ciekawe, intrygujące, szokujące czy przerażające z pewnością szybciej będzie się rozprzestrzeniać w Internecie, niż rzeczy ważne, informacyjne i nie wywołujące dużych emocji.

marketing

Przykłady skutecznych zastosowań marketingu wirusowego

Przemyślane kampanie marketingu wirusowego pozwalają wpisać w powszechnie stosowany język nowe zwroty, które przez długi okres będą kojarzyły się z daną marką. Co więcej, trwały wizerunek w powszechnej świadomości uzyskany w wyniku marketingu wirusowego uzyskuje się z zastosowaniem niewielkich kosztów finansowych.

Skuteczność kampanii viral marketingu potwierdzają sztandarowe kampanie – także społeczne, które dotarły do szerokiego grona odbiorców powodując określone działania. Na rodzimym gruncie z pewnością każdy słyszał o zgaszeniu świateł i zapaleniu świeczek w oknach o godzinie 21:37 na znak pamięci o śmierci Jana Pawła II. Świetnym przykładem jest kontrowersyjna kampania reklamowa pod tytułem „ADRIAN… kocha wszystkie kobiety” przygotowana przez Fabrykę Rajstop ADRIAN, która zatrudniła do zdjęć modelki znacznie odbiegające od przyjętego kanonu piękności – niepełnosprawne oraz w rozmiarze 46.