• Wtorek, 16 kwietnia 2024

Proste wskazówki dla projektantów niegrafików

Kiedy Twoja firma jest młoda i nowa (a Twój budżet jest nieco napięty), nie zawsze ma sens zatrudnianie profesjonalnego projektanta graficznego.
A jeśli jesteś nie-grafik próbuje podjąć podejście DIY, to może być trochę przytłaczające.

Istnieje ogromna liczba niesamowitych narzędzi do projektowania graficznego tam. Ale jest jedna rzecz, że te bity oprogramowania po prostu nie może dać:

Doświadczenie.

Pracuję jako projektant graficzny od lat. I zebrałem więcej niż mój sprawiedliwy udział wskazówek i sztuczek po drodze.

Żadna z tych wskazówek nie jest trudna i żadna z nich nie wymaga zaawansowanej wiedzy lub doświadczenia. Ale wszystkie one będą miały ogromny wpływ na projekty, które tworzysz - i są to rzeczy, których możesz się nauczyć i zrozumieć w ciągu kilku minut lub mniej.

Gotowy, aby dowiedzieć się więcej? Zacznijmy od najbardziej podstawowej z nich:

Biała przestrzeń jest twoim przyjacielem

Każdy nowy projekt zaczyna się od pustej strony. I to jest niesamowicie kuszące, aby zacząć wypełniać tę pustą przestrzeń tak szybko, jak to możliwe.

Ale w wielu przypadkach jest to błąd.

Widzimy wielu klientów, którzy próbują upchnąć jak najwięcej informacji na każdej stronie, wypełniając każdą dostępną przestrzeń, aż w końcu ich projekt staje się zatłoczony i trudny do strawienia.

Zapominają oni, że celem każdego dobrego projektu jest przekazanie informacji. A kiedy twój projekt staje się zbyt zajęty i zagracony, staje się trudny dla przeciętnej osoby, aby wziąć to wszystko w.

Oto więc jedna z najważniejszych wskazówek, o której powinien pamiętać każdy nie-projektant, gdy próbuje stworzyć własne materiały:

Daj swojemu projektowi miejsce do oddychania.

Biała przestrzeń daje Twoim odbiorcom czas na odpoczynek dla oczu pomiędzy kolejnymi informacjami. Pomaga im to w szybkim skanowaniu całej strony w celu znalezienia tych fragmentów, które są dla nich najbardziej istotne.

Nie chciałbyś czytać wiadomości, które byłyby jednym długim zdaniem bez żadnych kropek - lub ogromnym pojedynczym akapitem, który zajmowałby całą stronę.

Nie inaczej jest z projektowaniem graficznym. Kiedy zachowujesz dużo białej przestrzeni na stronie, dajesz odbiorcom szansę na odpoczynek i przetworzenie informacji, które im przekazałeś.

(I jako dodatkowy bonus: prawidłowe wykorzystanie białej przestrzeni jest jednym z najszybszych skrótów do uzyskania ostatecznego projektu, który wygląda profesjonalnie).

Trzymaj się kilku czcionek

Podobnie jak w przypadku białej przestrzeni (gdzie ludzie starają się upchnąć jak najwięcej), widzimy również wielu niegrafików próbujących użyć tak wielu wymyślnych czcionek, jak tylko mogą na jednej stronie.

I znowu, to jest błąd.

Dobry projekt jest tylko na tyle skomplikowany, na ile jest potrzebny. Kiedy masz już wystarczającą różnorodność, aby uczynić rzeczy wizualnie interesujące, to jest czas, aby przestać dodawać nowe rzeczy, takie jak dodatkowe czcionki.
Więc trzymaj się maksymalnie 2 (lub może 3) czcionek. Jedna dla nagłówka lub linii prostej, a druga dla głównej treści.

Obie czcionki powinny być łatwe do odczytania i powinieneś unikać wymyślnych czcionek w stylu kaligraficznym, jeśli tylko możesz - są one po prostu trudniejsze do przetworzenia.

Istnieje mnóstwo wyszukanych i ozdobnych czcionek i łatwo jest dać się ponieść czemuś unikalnemu i charakterystycznemu. Ale w większości przypadków, fantazyjna czcionka będzie męczyć Twoich czytelników tylko po kilku linijkach, więc musisz być konserwatywny z tym, jak często jej używasz.

Możesz uciec z czymś takim jak Londrina Solid (na obrazku powyżej) dla krótkiego nagłówka składającego się z pięciu lub sześciu słów. Ale jeśli spróbujesz użyć tak niezwykłej czcionki dla całej treści w swoim projekcie - zwłaszcza w mniejszym rozmiarze - to ludzie się zniechęcą.

Zamiast tego, powinieneś wybrać czcionkę dla głównego tekstu, która jest łatwa do odczytania (jak Sathu na obrazku powyżej).

Jakąkolwiek czcionkę wybierzesz, upewnij się, że dobrze do siebie pasują i uzupełniają się wzajemnie. Jeśli masz trudności, znajdziesz mnóstwo świetnych przykładów parowania czcionek na Pintereście - możesz też pobrać i zainstalować ogromną liczbę darmowych czcionek z miejsc takich jak DaFont czy Font Squirrel.

Nadaj swojemu projektowi hierarchię

Wszyscy możemy się zgodzić, że każdy dobry projekt powinien przyciągać wzrok.

Ale kiedy wszystko przyciąga wzrok, to nic nie przyciąga.

Kiedy odbiorcy skanują projekt, muszą od razu wiedzieć, które elementy są najważniejsze. A to oznacza, że musisz stworzyć hierarchię ważności (i trzymać się jej!).

Wyobraź sobie dowolną stronę w gazecie. Jest tam duży, pogrubiony nagłówek z dużym zdjęciem. Dalej znajdują się mniejsze (ale wciąż spore) nagłówki, z mniejszymi obrazkami, które im towarzyszą.

I w końcu, jest sam tekst główny, który jest mniejszy i mniej pogrubiony niż wszystko, co było przed nim.
Możesz zastosować ten sam schemat do prawie każdego projektu, który stworzysz:

Masz tylko kilka sekund, aby wywrzeć wrażenie - musisz więc sprawić, aby najważniejsze elementy się wyróżniały.
Najłatwiej zapamiętać to na podstawie kształtu litery "F".

Kiedy ludzie po raz pierwszy skanują stronę, zaczynają od głównego nagłówka. Następnie przesuwa się nieco w dół i skanuje kolejny podtytuł.

Poprzez uczynienie tych nagłówków i podtytułów większymi i bardziej widocznymi, ułatwiasz proces skanowania swoim odbiorcom. Mogą oni przeoczyć mniejszą czcionkę tekstu głównego, aby dotrzeć do interesujących ich części projektu - a to oznacza, że większa liczba odbiorców otrzyma informacje, które chcesz przekazać.

Poświęć czas na wezwanie do działania

Każdy projekt ma swój cel. Może to być plakat promujący wydarzenie lub reklama, której celem jest sprzedaż.
A to oznacza, że każdy projekt powinien kończyć się wykonaniem przez odbiorcę jakiejś czynności - kupnem produktu, kliknięciem w link lub zadzwonieniem pod wskazany numer.
Jeśli więc chcesz, aby Twój projekt był skuteczny, musisz sprawić, aby Twoje wezwanie do działania było atrakcyjne.
Możesz to zrobić poprzez hierarchię wizualną, o której wspomniałem powyżej. Ale jednym z najlepszych sposobów na wyróżnienie wezwania do działania (szczególnie w przypadku projektów internetowych) jest użycie kolorów uzupełniających.


Dla każdego koloru istnieje kolor przeciwny, który wyróżnia się na tle pierwszego. Ten przeciwstawny kolor nazywamy kolorem komplementarnym - i jest on niezwykle przydatny do wyróżniania się.
Jak więc znaleźć kolor uzupełniający? Za pomocą koła barw online, takiego jak to z Canva:

Kiedy już wybierzesz kolor, którego używasz do motywu przewodniego swojego projektu (czerwony w lewym polu), możesz zobaczyć kolor uzupełniający (jego przeciwieństwo) w polu po prawej stronie.
A kiedy użyjesz koloru uzupełniającego do czegoś takiego jak wezwanie do działania, na pewno wyróżni się on na tle oryginalnego koloru - i ludzie nie będą mogli go zignorować.

Zawsze zaczynaj od siatki

Jedną z pierwszych rzeczy, jakich nauczono mnie o projektowaniu, było to, jak ważny jest dobry system siatki.
Zaczynając od siatki, nadajesz swojemu projektowi strukturę. Daje ci wzór, który prowadzi resztę twojej strony i pozwala ci łatwo powielać ten sam projekt dla wszystkich stron, które pojawią się później.
Bez tej struktury i porządku, zbyt łatwo jest skończyć z projektem, który wygląda na zbity razem i przypadkowo skonstruowany.

Każdy magazyn, gazeta lub broszura, którą widziałeś, pracował z jakąś formą siatki. I jeśli projektujesz coś z wieloma stronami, powinieneś również.

Podobnie jak w przypadku każdej innej wskazówki, o której wspomnieliśmy do tej pory, chodzi o to, aby ułatwić oglądanie. Kiedy rzeczy ładnie układają się w niewidoczną siatkę, o wiele łatwiej jest przeskanować stronę i znaleźć odpowiednie informacje.

A jeśli tworzysz coś dużego (np. broszurę, katalog lub prospekt szkolny), zaoszczędzisz sobie wiele czasu i kłopotów, zaczynając od pierwszej strony z dobrze zaplanowaną siatką. Kiedy już będziesz zadowolony z wyglądu pierwszej strony, możesz ją powielić i po prostu zmienić informacje, aby pasowały do tej samej siatki dla każdej kolejnej strony. Spokojnie!

Myśl jak fotograf

Jeśli projektujesz własną ulotkę lub plakat, istnieje duże prawdopodobieństwo, że sam zajmiesz się również fotografią.

A jeśli nie jesteś już oddanym hobbystą, może być trudno uzyskać profesjonalne zdjęcia, których potrzebujesz do swojego ostatecznego projektu.

Jest to trudna umiejętność do opanowania, a pełne opanowanie sztuki fotografowania może zająć lata. Ale jeśli jest jedna przydatna wskazówka, której możemy udzielić każdemu, kto musi zrobić zdjęcie, to jest ona następująca:

Zrozumieć zasadę tercji.

Jest to najszybsza i najłatwiejsza droga na skróty do natychmiastowego tworzenia lepszych zdjęć - i nie wymaga prawie żadnej teorii ani praktyki, aby od razu zacząć widzieć rezultaty.

Więc jak to działa?

Po pierwsze, musisz podzielić scenę, w której chcesz zrobić zdjęcie, na trzy części - zarówno w poziomie, jak i w pionie:

Następnie możesz ustawić najważniejsze części zdjęcia w linii lub na przecięciu tych linii.

W ten sposób powstaje interesująca wizualnie kompozycja, która jest o wiele bardziej wciągająca niż proste ustawienie ostrości na środku kadru. Co ważne, tworzy to również poczucie ruchu i akcji na zdjęciu - nawet jeśli jest to tylko statyczna scena, jak ta tutaj.

Ogólna zasada mówi, że małe obiekty należy umieszczać na przecięciu tych linii siatki, a dłuższe obiekty, które wypełniają zdjęcie (jak ściana budynku lub horyzont w malowniczej scenerii) wzdłuż którejkolwiek z linii siatki.

I to wszystko! Dzięki zaledwie kilku minutom planowania, zamieniłeś amatorskie zdjęcie w coś eleganckiego, profesjonalnego i dynamicznego. (I nie trzeba było brać ani jednej lekcji fotografii).

Zrozum psychologię kolorów

Dla osoby nie zajmującej się grafiką, wybór motywu kolorystycznego dla nowego projektu jest prosty. W większości przypadków, po prostu pójdziesz za tym, co "wygląda dobrze".

Ale jeśli chcesz, aby Twój projekt osiągnął właściwe wyniki, musisz sięgnąć głębiej niż to.
Różne kolory są związane z różnymi osobowościami i nastrojami. Wywołują różne reakcje u ludzi, którzy je widzą i mogą mówić różne rzeczy o Twojej marce i przesłaniu w różnych kontekstach.

Prawdopodobnie słyszałeś, że czerwień wywołuje poczucie zagrożenia. Ale jest również żywy, ekscytujący i może wywoływać poczucie pilności.

Zielenie i brązy są często kojarzone z produktami naturalnymi, a błękity są zazwyczaj postrzegane jako uspokajające lub spokojne.

Jeśli masz już logo firmy z własnym, odrębnym schematem kolorystycznym, możesz czuć się nieco ograniczony tym, co możesz wykorzystać w swoich projektach. Zdziwiłbyś się jednak, z jakimi zestawieniami kolorystycznymi możesz sobie poradzić - pod warunkiem, że nie przytłoczysz odbiorców zbyt dużą ilością różnych, zderzających się ze sobą kolorów na jednej stronie.


Dobór kolorów to obszerny temat, ale warto się mu przyjrzeć. Sprawdź naszą infografikę "Jak kolor definiuje Twoją markę", aby dowiedzieć się więcej o tym, jak wybór odpowiedniego koloru może pomóc Ci zdefiniować Twoją markę.

Gotowy, aby ożywić swój projekt?

Bez względu na to, jak zaawansowane są Twoje umiejętności projektowania, zawsze jest miejsce, aby nauczyć się więcej. Dziś poruszyliśmy sporo tematów i mam nadzieję, że niektóre z tych wskazówek były przydatne.

Ale jeśli jest jedna rzecz, którą chcę, abyś wyniósł z tych lekcji, to jest to:

Bądź konsekwentny.

Chcesz, aby Twoi klienci rozpoznawali Twoją markę za każdym razem, gdy się z nią zetkną. Chcesz, aby Twoja firma i Twoje projekty były natychmiast rozpoznawalne bez żadnego wysiłku. I chcesz, aby Twoje projekty dawały jak najbardziej profesjonalny wizerunek Ciebie i Twojej firmy.

Nie oznacza to, że Twoje projekty nigdy nie powinny się zmieniać lub ulepszać. Ale oznacza to, że musisz to robić stopniowo i organicznie. Jeśli zaczniesz wprowadzać drastyczne zmiany z jednego projektu na drugi, przegapisz wszystkie korzyści, jakie spójny wizerunek marki może dać Twojej firmie.

A jeśli już przebrnąłeś przez te wskazówki i nadal się z nimi zmagasz, nie ma wstydu w czerpaniu inspiracji od innych ludzi.

Nieustannie przeglądam Pinterest i Behance w poszukiwaniu nowych, pomysłowych projektów, połączeń kolorystycznych i kompozycji fotograficznych. Są one pełne genialnych projektantów prezentujących swoją pracę - a kiedy zaczniesz zwracać uwagę na wybory, których dokonują i powody, dla których to robią, w mgnieniu oka zaczniesz zbierać nowe, świeże pomysły.

Nadal potrzebujesz pomocy w projektowaniu?

Jeśli nadal zmagasz się z samodzielnym projektowaniem materiałów marketingowych, nie zapomnij, że oferujemy kompleksowe usługi projektowe. Mamy zespół wyszkolonych grafików, którzy pomogą Ci wypromować Twój biznes i wprowadzić Twoje pomysły w życie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o naszych usługach projektowych.

Dean Williams

Dean Williams jest blogerem zajmującym się projektowaniem i marketingiem, pracującym dla Print-Print Limited, promującym biznes i budowanie marek poprzez wysokiej jakości marketing drukowany. Jeśli jesteś zainteresowany promocją małej firmy, skontaktuj się z nami hello@print-print.co.uk